Royal Scots Greys tijdens de Slag bij Waterloo (Lady Elizabeth Butler)
"The French system of conscription
brings together a fair sample of all classes;
ours is composed of the scum of the earth,
the mere scum of the earth. It is only
wonderful that we should be able to make
so much out of them afterwards."
(Arthur Wellesley, 1ste Hertog van Wellington)

donderdag 6 augustus 2009

Boeken, deel I

Even tussendoor wat nieuws over mijn eigen nieuwe aanwinsten.

Napoleon in Egypte door Paul Strathern.

Met de aankomende tweede zittijd heb ik zelf nog maar weinig kans gehad om er in te bladeren, maar de eerste helft was al betrekkelijk beloftevol! Nu ja, wanneer ik 'm volledig uit heb kan ik er natuurlijk iets beter (en serieuzer!) over oordelen, maar laat het ons erop houden dat er assumpties instaan die wel een beetje een ander licht werpen op sommige "zaken". Maar daarover houd ik u allen wel up-to-date in een latere blog. Het boek is op zich echt wel vlot geschreven, hier en daar wat subjectieve nootjes waarvan ik iets had van "tss tss tss"* en nog het best te lezen door mensen die een "notie" hebben (of meer) van de Egypte-expeditie.**

Even kantnota: ben ik de enige die vind dat de coverart er wat "raar" uitziet? Er scheelt echt iets met Nappy's gezicht! (buiten het feit dat hij immens droevig kijkt)

***


En dan nu de toekomstige aankopen (de bestelling is intussen al gebeurd. Gelukkig probeer ik ze altijd wel zo goedkoop mogelijk in handen te krijgen).

Sharpe's Rifles door Bernard Cornwell

Voor degenen die geen idee hebben wie of wat Sharpe is, kijk even naar mijn eerste blogpost.
In dit geval gaat het om de novel die als eerste verfilmd werd (met Sean Bean als Richard Sharpe), maar het was het zesde (1988) in de lijn van boeken die door Cornwell geschreven werd (met Sharpe's Eagle als eerste (1981)).
Ik probeer langzaamaan mijn collectie uit te breiden. Ik zit nu al aan welgeteld 1 (!!!) novel uit de reeks. Maar zoals u wel weet: 1 is het begin van duuzend!! Honderdduuzend!
Klik ook even op het foto'tje in het rechter-menu voor een stukje Sharpe. Hoezee hoezee!

Anyway, on to the next


The Recollections of Rifleman Harris

Een scha en schande is het dat ik dit boek nog altijd niet in mijn bezit heb (en dat ligt in eerste plaats niet aan mij, maar aan het internetbedrijf waarbij ik het boek al een goeie twee keer heb proberen te bestellen!! Hopelijk deze keer, goeie keer!).

Rifleman Harris, de Jason Salkey (Sharpe-acteur)-versie

Het zijn de memoires van Benjamin Randell Harris, uitgebracht in het midden van de 19de eeuw, over zijn ervaringen als rifleman van de 95th Rifles in Denemarken, de Peninsular War en de desastreuze Walcheren Campaign (waar mijn volgende blog over zal gaan. Vrij handig dus!).

Anyway, ik ben in blijde verwachting!





* En waarover ik echt geen zin heb om over uit te wijden.
** Buiten dat de 'Steen van Rosetta' toen gevonden is. Jesus Christ, is dat al wat men tegenwoordig opsteekt van zo'n dingen? Jaja, Steen van Rosetta, blah blah blah... I mean...
het mag dan ne steen zijn met hiƫrogliefen op, maar het blijft ne steen! (ik ben klaarblijkelijk licht gefrustreerd door deze steen die ik al veel te vaak ben tegengekomen).
*** Ook nog even een bedankje voor dit boek aan Gaƫtan/Geissbock!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten