Royal Scots Greys tijdens de Slag bij Waterloo (Lady Elizabeth Butler)
"The French system of conscription
brings together a fair sample of all classes;
ours is composed of the scum of the earth,
the mere scum of the earth. It is only
wonderful that we should be able to make
so much out of them afterwards."
(Arthur Wellesley, 1ste Hertog van Wellington)

woensdag 29 juli 2009

Het prille begin

Gegroet. Laat ik mezelf even aan u, de lezer van deze blog, voorstellen. Mijn naam is Lawrence, 23 jaar jong en woonachtig in de nabije omgeving van Leuven.
Van waar die passie over een onderwerp als deze, om er een blog aan te wijden, vraagt u zich waarschijnlijk af.
Om eerlijk te zijn weet ik zelf niet echt waar het begonnen is. In eerste instantie is mijn interesse voor het onderwerp "krijgsgeschiedenis" in het algemeen al een paar jaartjes geleden beginnen opbloeien, maar als ik echt specifieker moet gaan... dan zal het waarschijnlijk begonnen zijn met het kijken naar de Sharpe-serie (naar de boeken van Bernard Cornwell). Richard Sharpe (Sean Bean trouwens), het archetype van de macho, de man-man. "Raised from te ranks" en een pussy-magnet pur-sang. Aangezien het nog enkele jaren zal duren vooraleer het concept hier in België zal aanslaan (i.t.t. de Hornblower-serie die al enkele heruitzendingen achter de rug heeft op Canvas) diende ik me in die tijd te behelpen met de media die "internet" noemt.
Ergens op een eenzame, inactieve weekavond moet ik op die manier na het eindeloos surfen op Youtube, gestoten zijn op de aflevering "Sharpe's Rifles", de eerste in de rij van (intussen) 16 episodes.
En vanaf toen is het waarschijnlijk begonnen. De eerste fascinatie en de totale onwetendheid die er uiteindelijk toe geleid hebben dat ik het allemaal nèt interessant genoeg vond om er momenteel een blog over te vullen.

Richard Sharpe en zijn Chosen Men

Met die verklaring is het "Redcoat"-mysterie natuurlijk nog altijd niet volledig opgelost. Wat heeft ertoe geleid dat ik de Britten verkies boven de "Grande Armée" van Bonaparte (of de Pruisen, Oostenrijkers, Russen, Egyptenaren, etc etc etc)?
Antwoord: geen idee...
Rood is mijn favoriete kleur. Misschien daarom net.

Enkele tips vooraleer ik u voorstel aan mijn nieuwe blog:

1. Neem nooit iets onmiddellijk voor waar aan. Durf zelf denken. Mocht ik opeens voor de dag komen met het feit dat Napoleon maar 1 teelbal had*, dan is dat ook maar mijn individuele mening. Ik moet mijn kennis ook maar uit (een diversiteit aan) bronnen zien te putten. Indien u daar problemen mee hebt, dan wil ik daar graag over discussiëren.
2. Even ter informatie voor de mensen die niet echt into krijgsgeschiedenis zijn. "Redcoat" was de roepnaam voor Britse soldaten omwille van het uniform dat ze droegen, vanaf de standaardisering in 1645 (mede onder invloed van Oliver Cromwell, tijdens de Engelse Burgerloorlog (1641-1651)) tot 1897 toen het khaki (afgeleid van het woord khâk, het Perzische woord voor "stof") ingevoerd werd.


Anyway, ladies and gentlemen. Hierbij presenteer ik met trots mijn nieuwe blog. Veel plezier ermee!





*Voor de geïnteresseerden: het was niet Buonaparte, maar Adolf Hitler die eraan leed, wat tijdens de Tweede Wereldoorlog liedjes opleverde zoals "Hitler has only got one ball. The other is in the Albert Hall. His mother, the dirty bugger, cut it off when he was small."
** Eveneens voor de geïnteresseerden: Vanaf nu zal ik naar de figuur Napoleon Bonaparte refereren als Napoleone Buonaparte. Ik vind zijn Corsicaanse naam beter klinken dan de Franse ersatz-versie. Nèh!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten